12. luokan kulttuurimatka

Steinerkoulun 12. luokalla tehdään isojen projektien – näytelmän, päättötyön ja vanhojentanssien – lisäksi kulttuurimatka. Matka suuntautuu johonkin eurooppalaiseen kulttuurikohteeseen, joka on kulttuurillisesti, arkkitehtonisesti tai maantieteellisesti mielenkiintoinen. Matkakohteen opiskelijat valitsevat luokanvalvojansa kanssa yhdessä.

Opiskelijat  itse ideoivat ja suunnittelevat luokanvalvojansa kanssa matkan teeman, pyytävät mukaan matkalle myös toisen opettajan, ja ennen kaikkea he keräävät itse matkalle tarvittavan matkakassan.

Näissä luokkien varainhankitaoperaatioissa konstit on monet; kirjakaupan joulupaketointia, siivouspäivään osallistumista, vohvelin- ja makkaranpaistoa myyjäisissä ja loputonta pullan ja piirakan paistamista koulun vanhempainiltoihin ja muihin koulun tilaisuuksiin.

Malaga kutsuu

Kassan suuruus määrää lopullisesti, mistä kohdasta maailmankartta avataan. Keväällä 2019  päätösmatkakohteeksi valikoitui Malaga. Opiskelijoiden eri  töillä kerätyt eurot kattoivat kaikki matkakulut retkineen ja muine maksuineen.

Espanjan historia ja kulttuuri on hyvin kiinnostava, ja monille opiskelijoille oli tuntematonta, mitä kaikkea Espanjassa on oikein tapahtunut. Matkan aikana opittiin, että kansat ja valtiot ovat oman historiansa sekä kulttuurinsa muovaamia ja nykyisyys lepää kaikessa menneisyyden kerrostumien päällä.

Matkan tavoitteena oli, ettei pelkästään nähdä vaan yritetään myös ymmärtää, mitä kaupunki meille kertoo. Nähtävyydeltä toiselle rientäminen ei sinänsä välttämättä sytytä ymmärrystä vieraan kulttuurin olemusta, kieltä, vieraita tapoja ja erilaisia ihmisiä kohtaan.

Niinpä näkemisen, kokemisen ja oivaltamisen tueksi opiskelijat esittelivät, etukäteen jo tutustuttuaan, myös muille jonkin historiallisen nähtävyyden ja iltaisin vielä yhdessä kerrattiin, mitä oli päivän aikana koettu, ja samalla myös valmistauduttiin seuraavan päivän käyntikohteisiin.

Eri vierailukäynneille opiskelijat saivat opettajilta myös tehtäviä, jotka he tekivät pareittain tai ryhmissä. Töiden purku järjestettiin käynnin päätteeksi ulkona jossakin aurinkoisessa lähipuistossa, jossa jokainen kertoi havainnoistaan ja ajatuksistaan, joita vierailu herätti.

Kouluun palattuaan jokainen opiskelija oli monta kokemusta rikkaampi.