Välitön puuttuminen, opettaja havainnoi tunnilla ja ilmoittaa huolestaan jollekin oppilashuoltoryhmän (OHR:n) jäsenelle.
Toimintatavoista sopiminen moniammatillisessa työryhmässä (oppilashuoltoryhmä = OHR), oppilaan eteenpäin ohjaaminen.
Oppilaan tilanteen havainnoiminen ja seuraaminen.
Tiedottaminen niille henkilöille, joiden työtehtävät tietoa edellyttävät (Tietosuojalaki). Huoltajat ovat aina tiiviisti mukana oppilashuollon toiminnassa.
Oppilashuollon toimintasuunnitelma
Oppilashuoltoryhmä (OHR) suunnittelee, kehittää ja koordinoi oppilashuoltoa. Lukuvuodeksi kerrallaan laaditaan oppilashuollon toimintasuunnitelma
Oppilashuollon kehittämisen tavoitteena on selkiyttää ja systematisoida tehostetun ja erityisen tuen käytäntöjä, kuten etenemisprosessia, kirjaamisperusteita ja -sisältöjä ja lisätä sekä huoltajien että koulun henkilökunnan tietoisuutta tukimuotojen vaihtoehdoista.
Opiskelijahuoltoryhmän (OHR) jäsenet
Rehtorit, erityisopettajat, koulupsykologi, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, erityiseurytmisti ja opinto-ohjaaja.
Oppilashuoltoryhmän kokoontumisajat:
Perusasteen OHR kokoontuu kerran viikossa, lukion OHR kokoontuu kuukausittain ja tarvittaessa muulloin.
Miten oppilashuolto näkyy oppilaille Elias-koulussa?
Opinto-ohjaus, tukipalvelut (tukiopetus, erityismaalaus, erityiseurytmia), erityiset opetusjärjestelyt, oppimisvaikeuksien huomioiminen opetuksessa, henkilökohtaisten kriisitilanteiden huomioiminen ja muiden opiskelua vaikeuttavien tekijöiden huomioiminen.