Viides luokka näkyy ja kuuluu

kuvis1

Aloitin tämän luokan kanssa viidennen syksystä, ja melko pian aloimme tehdä näytelmää. Näytelmän aiheen valintaan vaikutti luokan suuri poikakatras, ja halusin, että kaikilla olisi näyteltävä rooli. Jo paljon aiemmin minulle oli tullut ajatus, että olisi hauska tehdä viidennen luokan näytelmä Mulanista – siitä Disneyn elokuvasta.

Tutustuttuani aiheeseen tarkemmin ja etsittyäni siitä taustatietoa, minulle selvisi, että Mulanin taru onkin muinainen kiinalainen taru. Olin tutkimusmatkani jälkeen entistä vakuuttuneempi, että Mulan olisi meidän näytelmämme. Ainoa ongelma oli, että siitä ei löytynyt valmista käsikirjoitusta ja että tarvitsimme roolit kaikille 28 näyttelijälle. Niinpä ryhdyin joululomalla kirjoitushommiin.

Näytelmän tekeminen on luova prosessi, joka on omiaan tuomaan mukanaan myös lieveilmiöitä. Meillä sellaisia oli metelöiminen, metelöiminen ja metelöiminen! Lisäksi orastava varhaispuberteetti kutkutteli jo näytelmää tehtäessä, mikä loi luokkaan välillä ilmapiirin, jossa tuntui mahdottomalta tehdä  mukavaa satunäytelmää. Kuitenkin projekti runnottiin läpi, ja vaikka vielä edellisenä päivänä emme saaneet näytelmää käytyä läpi, meni esityksissä kaikki nappiin. Olin luokasta todella ylpeä. Lahjakkaita lapsia!

Näytelmä toi juuri viidesluokkalaisten maailmaan sopivaa draamaa (jota muutenkin etsitään arkielämän sosiaalisissa suhteissa) sekä parantamaan yhteishenkeä ja tuomaan yhdessätekemisen riemua.

Rudolf Steinerin mukaan viides luokka on laulullisin luokka. Siksi musiikkia, erityisesti laulua, pitäisi olla paljon juuri ennen puberteettia ja poikien äänenmurrosta. Viidennellä alkaakin sopivasti kuorolaulu. Lisäksi meillä oli onni saada luokkaamme piano viidennen keväällä. Piano tukee sopivasti laulua, sillä viidesluokkalaiset hieman ujostelevat omaa ääntään.

Pianon tulosta lähtien luokassa on joka aamu laulettu, soitettu huilua, djembe-rumpuja ja ohessa harjoiteltu tuntemaan nuottien maailmaa. Tällaiseen räväkkään luokkaan musiikki luo rauhaa ja työskentely sujuu lauluhetken jälkeen sujuvasti, musiikilla on myös sosiaalistava vaikutus, etenkin yhteislaululla. Kevään edetessä laulu on kaikunut puhtaammin ja voimakkaammin ja soimme kaiken kaikkiaan paremmin yhteen niin musiikissa kuin muussakin.

Heidi  Salonen

Oppilaiden kommentteja näytelmästä ja historian jaksosta:

Näytelmä

Teimme tänä vuonna näytelmän nimeltä Hua-Mulan. Näytelmän harjoitteleminen oli rasittavaa, koska monet häiritsivät pulisemalla. Kun tuli ensi-ilta, olin ihan hermona. ajattelin, että hyvin se menee ja hyvin se menikin (muutamia mokia lukuun ottamatta). Viimeisen näytöksen jälkeen tunnelma oli helpottunut, ajattelin, että vihdoin se on ohi. Samalla mielessäni kävi ajatus, että harmi kun se loppui. Se oli kivaa!

Historia

Innostuin Kreikan historiasta tosi paljon ja luin paljon kirjoja Kreikasta. Esim. Kreikan myytit ja Percy Jackson. Opin uutta Kreikan jumalista ja Egyptin faaraoista. Mielenkiintoisinta oli Kreikka ja unelmakohteeni on Ateena. Persian historia oli myös kivaa.  – Iines

Mielestäni historian jakso oli kivaa. meillä oli Egyptin, Kreikan ja Persian historiaa. Persian historia oli vähän tylsää. Tein esitelmän Afroditesta, joka on kauneuden ja rakkauden jumalatar, hän syntyi vedestä. Hänen miehensä nimi oli Hefaistos. Historian koe oli helppo! Toivottavasti ylemmillä luokilla on enemmän historiaa.  – Alina

Rehtorin puhe

Vt. rehtori Gitte Forsbergin puhe kevätjuhlassa 3.6.2017 Rakkaat oppilaat, arvoisat abiturientit, hyvät vanhemmat, sukulaiset sekä kunnioittamani kollegat Elias-koulussa. Meidän elämämme [...]

Kevätjuhla 2017

Ylioppilas Wilhelmina Forsbergin puhe kevätjuhlassa 3.6.2017 Arvoisa rehtori, opettajat, juhlavieraat ja erityisesti me uunituoreet ylioppilaat. On aika uskomatonta, että olemme nyt [...]

Itsenäisyyspäivän puhe

12. luokan oppilaan Shabnam Momenin puhe itsenäisyyspäivän juhlassa 4.12.2015 Hyvät kuulijat, Uskon, että Suomen itsenäisyyspäivä on tärkeä monille suomalaisille ja [...]

purjehdus2015

Purjehduksen koulumestaruuskisa

Kilpailupäivänä tavattiin HSS Sailing Centerissä aamulla vähän kahdeksan jälkeen. Suomen purjehdus ja veneilyn Lasten ja nuorten toiminnan koordinaattori Mika Hollo [...]