Terveisiä ekaluokasta

1. ja 2. luokilla pulpetit ovat vaihtuneet penkkeihin. 120 cm pitkä penkki toimii niin työtasona kuin istuinalusenakin. Luokassa on ihana avaruuden tunne. Penkit näyttävät turvallisilta ja kutsuvilta luokkahuoneessa. Kevyet pienet penkit on lastenkin helppo siirtää sivuun aina leikkitilaa tarvittaessa.

Lapsi siirtyy kouluun päiväkotimaailmasta, jossa hän on saanut leikkiä paljon lattialla. Alkuopetuksessa otetaan tämä huomioon. Tietenkin lapsi on jo hieman varttuneemman oloinen kouluun siirtyessään, mutta hän on edelleen pieni lapsi, jonka mieluisinta tekemistä on leikkiminen. Monet opetukselliset asiat tuodaan lapselle vielä leikinomaisesti. Penkit antavat virikkeitä liikkumiseen. Esimerkiksi kertotauluja harjoiteltaessa voidaan penkkejä hyödyntää eri tavoin yhdistämällä taputukset rytmikkäästi penkeille nousemisiin ja laskeutumisiin.

Tilaa käytetään jatkuvasti hyväksi. Askarteluhetkissä siirretään penkit yhteen niin, että muodostuu enemmän ”pöytätilaa”. Käsityötunneilla ystävykset rakentavat usein penkeistä itselleen oman ”pesän”, jossa voivat työskennellä omassa rauhassaan.

Lasten vihot ja värit säilytetään erikseen lokeroissa, joista lapset hakevat ne tarvittaessa, näin lapsi saa liikkua eri siirtymävaiheissa luokassaan.

Pieni koululainen näyttää olevan kuin kotonaan istuessaan lattialla tyynynsä päällä. Lapsen ryhti ja luonnollinen asento kehittyy selkää vapaasti kannattelemalla, ja lapsi hakee työskennellessään itselleen luonnollisen ja hyvän asennon. Penkeillä ei istuta pitkiä aikoja yhteen menoon.

”Puolen luokan” tunneilla leikitään. Suosittua kissa ja hiiri -leikkiä on leikitty penkeistä rakennetun piirin keskellä. Kissalla ja hiirellä on silmät sidottuina. Molemmilla on kädessään jokin pieni soitin, esim. helistin. Kissa yrittää ottaa hiirtä kiinni seuraamalla tämän soittimen ääntä, ja hiiri pakenee vastaavasti kissaa. Auttavat kädet piirissä ovat aina valmiit ohjaamaan leikkijöitä pois reunoilta.

Silloin tällöin penkeistä rakennetaan temppurata. Rakennetaan siltoja, liukumäkiä ja erilaisia tasoja, joissa lapsi saa tasapainoilla ja kokeilla rajojaan. Penkin alla on tukipuu, ja kun penkin kääntää nurinpäin, voi kapealla tukipuulla tasapainoilla. ”Tornin” olemme rakentaneet asettamalla kaksi penkkiä päällekkäin, ja lapsi pudottautuu ylhäältä selkä edellä opettajan käsivarsille. Riemullinen nauru, kun lapsi uskaltaa tehdä jotakin ensimmäistä kertaa, on opettajalle mukavaa kuultavaa.

Penkkeihin totuttelemisen jälkeen näyttää siltä, että penkkien merkitys ja käyttömahdollisuudet avautuvat niin opettajalle kuin lapsillekin yhä enemmän. Penkit ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan oivallinen mahdollisuus harjoitella ja oppia niin sisäistä kuin ulkoista liikkuvuutta toinen toisensa huomioon ottaen.

Rehtorin puhe

Vt. rehtori Gitte Forsbergin puhe kevätjuhlassa 3.6.2017 Rakkaat oppilaat, arvoisat abiturientit, hyvät vanhemmat, sukulaiset sekä kunnioittamani kollegat Elias-koulussa. Meidän elämämme [...]

Kevätjuhla 2017

Ylioppilas Wilhelmina Forsbergin puhe kevätjuhlassa 3.6.2017 Arvoisa rehtori, opettajat, juhlavieraat ja erityisesti me uunituoreet ylioppilaat. On aika uskomatonta, että olemme nyt [...]

Itsenäisyyspäivän puhe

12. luokan oppilaan Shabnam Momenin puhe itsenäisyyspäivän juhlassa 4.12.2015 Hyvät kuulijat, Uskon, että Suomen itsenäisyyspäivä on tärkeä monille suomalaisille ja [...]

purjehdus2015

Purjehduksen koulumestaruuskisa

Kilpailupäivänä tavattiin HSS Sailing Centerissä aamulla vähän kahdeksan jälkeen. Suomen purjehdus ja veneilyn Lasten ja nuorten toiminnan koordinaattori Mika Hollo [...]