Olipa kerran…

satu9

Välähdyksiä viidennen luokan äidinkielen jaksolta

Päätimme kirjoittaa satuja ja runoja, ne olivat tuttuja ja vielä tallella muistissa lapsuudesta. Sadut saivat mielikuvitusmaailman liikkeelle keskusteluissamme oppilaiden satumuistoista. Oppilaat lupasivat olla kadottamatta satumaailmaansa – kykyään unelmoida, sillä tosikkomaisuus tekee arjesta harmaan.

Satuja on kerrottu kautta aikojen, alkuaan ne olivat aikuisille tarkoitettuja. Keskustelimme sadun rakenteesta, esimerkiksi kuinka paha saa lopulta rangaistuksensa. Puhuimme sadun henkilöistä, ritareista, tontuista, lohikäärmeistä, avaruusolennoista ja tapahtumapaikoista, joita ovat toivomuslähteet, merenpohja, kaukaiset planeetat jne. sekä taikaesineistä.

Palautimme mieliin satukirjailijoita. Muistissa olivat satusedät kuten Grimmin veljekset, Andersen, Sakari Topelius, Raul Roine ja monet muut satutätejä Anni Swania, Tove Janssonia ja Selma Lagerlöfiä unohtamatta.

Sitten ryhdyimme kirjoittamaan. Ensin satu luonnosteltiin pääkohdittain, seuraavaksi alkoi itse kirjoittaminen ja lopuksi puhtaaksikirjoitus ja kuvitus viimeistelivät työn. Jaksolla tunnelma oli innostunut, oppilaat ja opettaja olivat mielissään pienestä satukokoelmasta, jonka luokka sai aikaiseksi. Meillä oli mukavaa!

Oppilaiden kommentteja satujaksosta

Jo aluksi oli kiva kuulla, että teemme satukirjan. En kyllä meinannut keksiä ensin mitään, vihdoin keksin itselleni aiheen. Aiheenani oli tyttö, joka lähtee kauas kuninkaallisten sukulaistensa luokse. Kun aloin kirjoittaa tarinaa, en meinannut keksiä mitään, mutta sitten keksin kaikkea ja ihan liikaa. Lopuksi sain kuitenkin hyvänkokoisen tarinan aikaan. Lopputulos oli viisi sivua eli ei liian lyhyt eikä liian pitkä. Kaikkien tarinat koottiin lopuksi yhteen ja niistä tuli hieno satukirja. – Mimosa

Sadunkirjoittaminen oli ihan kivaa. Aluksi me puhuttiin, millaisia sadut ovat. Kun olimme puhuneet saduista, aloitimme kirjoittamisen. Sadun keksiminen oli haastavaa. Kun olin kirjoittanut päähenkilöt ja heidän ystävänsä, oli helpompaa kirjoittaa satua eteenpäin. Kun kaikki olivat valmiita, luimme kaikkien tekemät sadut. Minun satuni onnistui mielestäni hyvin. – Maxim

Historian jälkeen meille tuli äidinkielen jakso. Sen ensimmäinen vaihe oli sadun kirjoittaminen. Itselläni meni todella hyvin. Satuni oli hauska ja aika kekseliäs. Ja mikä tärkeintä: se oli hauska. Hyviä tarinoita syntyi ja luokassa vallitsi rauhallinen tunnelma, mikä on tärkeää kirjoittaessa. Ja hauskaa oli. – Matias N.

Satu on ajatus, joka voi syntyä unessa tai vaikka bussipysäkillä, eli satu on mielikuvituksen aikaansaannosta. Sadussa voi olla haltiattaria, peikkoja, menninkäisiä, keijuja, taikamattoja ja vaikka mitä muuta, mikä ei nyt oikeastaan elämään kuulu. Tarinan tekeminen oli haastavaa sinänsä, kun piti ajatella oikeinkirjoitusta ja mistä sadun nyt ylipäätään tekee. Tarinassa pitää olla hyvä johdatus, jotta lukijalle tulee joku mielikuvitus asiasta. – Ronja

Ensiksi en keksinyt mitään. Kesti aika kauan ennen kuin aloin kirjoittaa. En keksinyt edes hahmoja. En kirjoittanut mitään muistiin. Aloin vain kirjoittaa jostain tytöstä. Kun pääsin alkuun, se tuntui ihan mukavalta mutta se oli hieman hankalaa: käsi tuntui väsyvän. Kun oli kirjoittanut sadun valmiiksi, se piti vielä kirjoittaa puhtaaksi. Kirjoitin mustekynällä ja piirsin jokaiselle sivulle kuvia tai kehyksiä. Kaikki piirsivät kuvan, ja sitten äänestettiin, mikä kuva tulisi kanneksi. Muut kuvat laitettiin satujen väliin. Siitä tuli oiva satukirja. – Julianna

Raila Forss
luokanopettaja

Kevätjuhla 2017

Ylioppilas Wilhelmina Forsbergin puhe kevätjuhlassa 3.6.2017 Arvoisa rehtori, opettajat, juhlavieraat ja erityisesti me uunituoreet ylioppilaat. On aika uskomatonta, että olemme nyt [...]

Itsenäisyyspäivän puhe

12. luokan oppilaan Shabnam Momenin puhe itsenäisyyspäivän juhlassa 4.12.2015 Hyvät kuulijat, Uskon, että Suomen itsenäisyyspäivä on tärkeä monille suomalaisille ja [...]

purjehdus2015

Purjehduksen koulumestaruuskisa

Kilpailupäivänä tavattiin HSS Sailing Centerissä aamulla vähän kahdeksan jälkeen. Suomen purjehdus ja veneilyn Lasten ja nuorten toiminnan koordinaattori Mika Hollo [...]

yo2014

Kevätjuhla 2014

Ylioppilas Verne Nizovskyn puhe kevätjuhlassa 31.5.2014 Jotta kykenisin selittämään tämänhetkistä olotilaani, on minun palattava ajassa taaksepäin. Tarkalleen ottaen neljä vuotta. [...]

puhe010613

Kevätjuhla 2013

Ylioppilas Otto Männistön puhe kevätjuhlassa 1.6.2013 Kiitos kaikille teille juhlavieraille, jotka olette pääseet tänään paikalle juhlistamaan tämän lukuvuoden päätöstä. Samalla [...]

8lknaytelma

West Side Romeo & Julia

Kahdeksannen luokan näytelmä West Side Romeo & Julia on tehty improvisaatioharjoitusten ja koko luokan yhteisen panoksen voimin, mitään valmista käsikirjoitusta [...]

rautasampomadrid

Rautasammon leirikoulu Madridissa

– jättikatkarapuja ja paellaa Voiko kaksitoista pienryhmäläistä nuorta järjestää lähes omin avuin luokkaretken Espanjaan? Voi. Tarvitaan vain päättäväisyyttä, kekseliäisyyttä, keksienmyyntiä [...]

yo3

Kevätjuhla 2012

Vuosirehtori Hellevi Aurtovan puhe ylioppilaille Hyvät ylioppilaat Me kaikki täällä salissa onnittelemme teitä sydämestämme ja iloitsemme kanssanne yhden tärkeän etapin [...]

kuvis1

Viides luokka näkyy ja kuuluu

Aloitin tämän luokan kanssa viidennen syksystä, ja melko pian aloimme tehdä näytelmää. Näytelmän aiheen valintaan vaikutti luokan suuri poikakatras, ja [...]

joulu3

Joulujuhla 2011

”Jouluna jumala syntyi, paras poika pakkasella hevon heinähuonesehen, sorajouhen soimen päähän.” Elias-koulun tunnelmallista joulujuhlaa vietettiin Agricolan kirkossa 21.12. Pienet ensiluokkalaiset [...]

Kuoleman täyteistä elämää

Kuolemantäyteistä elämää

12. luokka näyttämöllä Marraskuun hämärissä saatiin Elias-koulun salissa nähdä taas kerran mainio 12-luokkalaisten voiman- ja taidonnäyte. Heikki Itäsen komedia Kuolemantäyteistä [...]

Tervetuloa syksy!

Tänä syksynä Elias-koulussa alkaa kolmaskymmenes kouluvuosi. Ensimmäiset oppilaat aloittivat Puistokadun puuhuvilassa kouluvuotensa elokuussa 1982. Satoja nuoria on lähtenyt maailmalle Elias-koulusta [...]

juhla2011

Kevätjuhla 2011

Vuosirehtori Himmi Raition puhe ylioppilaille kevätjuhlassa 4.6.2011 Hyvät ylioppilaat, ylioppilaiden vanhemmat ja hyvä Elias-koulun väki Alpo Noposen runoa mukaillen ”olen [...]

11eukkar3

Buddha, Nietzche ja eurytmia

11. luokan eurytmian päättötyö 2011 Siirtymiset vaativat suuria tekoja, tämä fraasi kuvaa viikkoa 14 paremmin kuin hyvin muotoiltu ja monisanainen [...]