Olipa kerran…

satu9

Välähdyksiä viidennen luokan äidinkielen jaksolta

Päätimme kirjoittaa satuja ja runoja, ne olivat tuttuja ja vielä tallella muistissa lapsuudesta. Sadut saivat mielikuvitusmaailman liikkeelle keskusteluissamme oppilaiden satumuistoista. Oppilaat lupasivat olla kadottamatta satumaailmaansa – kykyään unelmoida, sillä tosikkomaisuus tekee arjesta harmaan.

Satuja on kerrottu kautta aikojen, alkuaan ne olivat aikuisille tarkoitettuja. Keskustelimme sadun rakenteesta, esimerkiksi kuinka paha saa lopulta rangaistuksensa. Puhuimme sadun henkilöistä, ritareista, tontuista, lohikäärmeistä, avaruusolennoista ja tapahtumapaikoista, joita ovat toivomuslähteet, merenpohja, kaukaiset planeetat jne. sekä taikaesineistä.

Palautimme mieliin satukirjailijoita. Muistissa olivat satusedät kuten Grimmin veljekset, Andersen, Sakari Topelius, Raul Roine ja monet muut satutätejä Anni Swania, Tove Janssonia ja Selma Lagerlöfiä unohtamatta.

Sitten ryhdyimme kirjoittamaan. Ensin satu luonnosteltiin pääkohdittain, seuraavaksi alkoi itse kirjoittaminen ja lopuksi puhtaaksikirjoitus ja kuvitus viimeistelivät työn. Jaksolla tunnelma oli innostunut, oppilaat ja opettaja olivat mielissään pienestä satukokoelmasta, jonka luokka sai aikaiseksi. Meillä oli mukavaa!

Oppilaiden kommentteja satujaksosta

Jo aluksi oli kiva kuulla, että teemme satukirjan. En kyllä meinannut keksiä ensin mitään, vihdoin keksin itselleni aiheen. Aiheenani oli tyttö, joka lähtee kauas kuninkaallisten sukulaistensa luokse. Kun aloin kirjoittaa tarinaa, en meinannut keksiä mitään, mutta sitten keksin kaikkea ja ihan liikaa. Lopuksi sain kuitenkin hyvänkokoisen tarinan aikaan. Lopputulos oli viisi sivua eli ei liian lyhyt eikä liian pitkä. Kaikkien tarinat koottiin lopuksi yhteen ja niistä tuli hieno satukirja. – Mimosa

Sadunkirjoittaminen oli ihan kivaa. Aluksi me puhuttiin, millaisia sadut ovat. Kun olimme puhuneet saduista, aloitimme kirjoittamisen. Sadun keksiminen oli haastavaa. Kun olin kirjoittanut päähenkilöt ja heidän ystävänsä, oli helpompaa kirjoittaa satua eteenpäin. Kun kaikki olivat valmiita, luimme kaikkien tekemät sadut. Minun satuni onnistui mielestäni hyvin. – Maxim

Historian jälkeen meille tuli äidinkielen jakso. Sen ensimmäinen vaihe oli sadun kirjoittaminen. Itselläni meni todella hyvin. Satuni oli hauska ja aika kekseliäs. Ja mikä tärkeintä: se oli hauska. Hyviä tarinoita syntyi ja luokassa vallitsi rauhallinen tunnelma, mikä on tärkeää kirjoittaessa. Ja hauskaa oli. – Matias N.

Satu on ajatus, joka voi syntyä unessa tai vaikka bussipysäkillä, eli satu on mielikuvituksen aikaansaannosta. Sadussa voi olla haltiattaria, peikkoja, menninkäisiä, keijuja, taikamattoja ja vaikka mitä muuta, mikä ei nyt oikeastaan elämään kuulu. Tarinan tekeminen oli haastavaa sinänsä, kun piti ajatella oikeinkirjoitusta ja mistä sadun nyt ylipäätään tekee. Tarinassa pitää olla hyvä johdatus, jotta lukijalle tulee joku mielikuvitus asiasta. – Ronja

Ensiksi en keksinyt mitään. Kesti aika kauan ennen kuin aloin kirjoittaa. En keksinyt edes hahmoja. En kirjoittanut mitään muistiin. Aloin vain kirjoittaa jostain tytöstä. Kun pääsin alkuun, se tuntui ihan mukavalta mutta se oli hieman hankalaa: käsi tuntui väsyvän. Kun oli kirjoittanut sadun valmiiksi, se piti vielä kirjoittaa puhtaaksi. Kirjoitin mustekynällä ja piirsin jokaiselle sivulle kuvia tai kehyksiä. Kaikki piirsivät kuvan, ja sitten äänestettiin, mikä kuva tulisi kanneksi. Muut kuvat laitettiin satujen väliin. Siitä tuli oiva satukirja. – Julianna

Raila Forss
luokanopettaja

Rehtorin puhe

Vt. rehtori Gitte Forsbergin puhe kevätjuhlassa 3.6.2017 Rakkaat oppilaat, arvoisat abiturientit, hyvät vanhemmat, sukulaiset sekä kunnioittamani kollegat Elias-koulussa. Meidän elämämme [...]

Kevätjuhla 2017

Ylioppilas Wilhelmina Forsbergin puhe kevätjuhlassa 3.6.2017 Arvoisa rehtori, opettajat, juhlavieraat ja erityisesti me uunituoreet ylioppilaat. On aika uskomatonta, että olemme nyt [...]

Itsenäisyyspäivän puhe

12. luokan oppilaan Shabnam Momenin puhe itsenäisyyspäivän juhlassa 4.12.2015 Hyvät kuulijat, Uskon, että Suomen itsenäisyyspäivä on tärkeä monille suomalaisille ja [...]

purjehdus2015

Purjehduksen koulumestaruuskisa

Kilpailupäivänä tavattiin HSS Sailing Centerissä aamulla vähän kahdeksan jälkeen. Suomen purjehdus ja veneilyn Lasten ja nuorten toiminnan koordinaattori Mika Hollo [...]