”Minä menin hattuni alle ja lähdin maailmalle”

Kolmasluokkalaisten mietteitä 9. luokan eurytmiasooloista

Kolmannessa luokassa virisi heti esityksen jälkeen vilkas keskustelu. Oppilaat olivat katsoneet esityksiä hyvin tarkkaavaisesti. Esille tulivat pukujen värit, värien elävyys ja muuntuminen valoissa, moni mietti, mikä olikaan pukujen todellinen väri. Kaikki olivat yksimieleisiä siitä, että tyttöjen puvut kuvasivat runoja enemmän kuin poikien puvut. Myös esittäjien varjojen muodostuminen verhoihin oli huomattu, kuinka ne suurenivat ja pienenivät liikkeiden myötä. Myös runojen sisällöt herättivät keskustelua, muutamia sanontoja ja kielikuvia ja niiden merkityksiä mietimme yhdessä. Runot puhuttelivat oppilaita ja esitykset saivat paljon kiitosta kolmasluokkalaisilta. – Opettaja-Helena

”Hahmoton on minun hahmoni
 ja teoton on minun työni
 avaruus on minun asuni
 ja elämä minun vyöni
 Koira on kova haukkumaan
 ja päivä on syntynyt yöstä
 Tramppailen näitä raitteja
 kunnes pykälät loppuvat vyöstä!”

J. Itkonen

Pidin eniten siitä runosta, jossa alussa sanottiin: ”Hahmoni on hahmoton ja avaruus on pukuni. ” Pidin myös kevätrunosta ja runosta, jossa sanottiin että lapsi ei luule, lapsen vatsa tietää, että jano on jano, ja nälkä on nälkä. Haluan toivottaa minun lempirunoni esittäjälle onnea! Liikkuminen oli kaunista ja sulavaa, välillä hieman jäykkää. – Terttu

Varjot olivat hienoja, kuin haamuja, kauniita, sellaisia taianomaisia. Liikkeet olivat hienoja. Tykkäsin kaikista esityksistä, niitä oli kiva katsella. – Peik

Tykkäsin kaikista esityksistä yhtä paljon. Käsien liikkeet olivat hienoja ja ne sopivat niihin esityksiin ja asut sopivat myös niihin kaikkiin. Värit olivat erityisesti minun lempijuttu. – Onni

Minä pidin erityisesti 9. luokan liikkumistavasta. Jäin miettimään, minkä värisiä puvut oikeasti olivat. Kun väritehosteet olivat sinisellä, näytti että pukukin olisi ollut sininen. Esittäjien varjot näyttivät hauskoilta, kun joskus ne olivat isoja ja joskus pieniä ja joskus niitä saattoi olla kaksi kerralla, ihan kuin kaksoset. – Jonathan

Minun mielestä kaikki runot oli olivat kivoja, erityisesti pidin siitä runosta, jossa sanottiin:  ”Menin hattuni alle ja lähdin maailmalle”.  Värit olivat tosi kauniita ja jäin katsomaan varjoja. Minä vähän ihmettelin sitä runoa, jossa sanottiin, että lapsi ei luule mitään, mutta hänen vatsansa tietää, että nälkä on nälkä ja jano on jano. Vaikka minä kyllä luulen monta asiaa. – Ona

”Minä menin hattuni alle
 ja lähdin maailmalle
 pois köyhyyttä pakohon.
 Tein tuulentuvan,
 tein talon
 sain lahjaksi päivänvalon
 ja ilmaisen kuutamon.”

Einari Vuorela

Kevätjuhla 2017

Ylioppilas Wilhelmina Forsbergin puhe kevätjuhlassa 3.6.2017 Arvoisa rehtori, opettajat, juhlavieraat ja erityisesti me uunituoreet ylioppilaat. On aika uskomatonta, että olemme nyt [...]

Itsenäisyyspäivän puhe

12. luokan oppilaan Shabnam Momenin puhe itsenäisyyspäivän juhlassa 4.12.2015 Hyvät kuulijat, Uskon, että Suomen itsenäisyyspäivä on tärkeä monille suomalaisille ja [...]

purjehdus2015

Purjehduksen koulumestaruuskisa

Kilpailupäivänä tavattiin HSS Sailing Centerissä aamulla vähän kahdeksan jälkeen. Suomen purjehdus ja veneilyn Lasten ja nuorten toiminnan koordinaattori Mika Hollo [...]

yo2014

Kevätjuhla 2014

Ylioppilas Verne Nizovskyn puhe kevätjuhlassa 31.5.2014 Jotta kykenisin selittämään tämänhetkistä olotilaani, on minun palattava ajassa taaksepäin. Tarkalleen ottaen neljä vuotta. [...]

puhe010613

Kevätjuhla 2013

Ylioppilas Otto Männistön puhe kevätjuhlassa 1.6.2013 Kiitos kaikille teille juhlavieraille, jotka olette pääseet tänään paikalle juhlistamaan tämän lukuvuoden päätöstä. Samalla [...]

8lknaytelma

West Side Romeo & Julia

Kahdeksannen luokan näytelmä West Side Romeo & Julia on tehty improvisaatioharjoitusten ja koko luokan yhteisen panoksen voimin, mitään valmista käsikirjoitusta [...]

rautasampomadrid

Rautasammon leirikoulu Madridissa

– jättikatkarapuja ja paellaa Voiko kaksitoista pienryhmäläistä nuorta järjestää lähes omin avuin luokkaretken Espanjaan? Voi. Tarvitaan vain päättäväisyyttä, kekseliäisyyttä, keksienmyyntiä [...]

yo3

Kevätjuhla 2012

Vuosirehtori Hellevi Aurtovan puhe ylioppilaille Hyvät ylioppilaat Me kaikki täällä salissa onnittelemme teitä sydämestämme ja iloitsemme kanssanne yhden tärkeän etapin [...]

kuvis1

Viides luokka näkyy ja kuuluu

Aloitin tämän luokan kanssa viidennen syksystä, ja melko pian aloimme tehdä näytelmää. Näytelmän aiheen valintaan vaikutti luokan suuri poikakatras, ja [...]

joulu3

Joulujuhla 2011

”Jouluna jumala syntyi, paras poika pakkasella hevon heinähuonesehen, sorajouhen soimen päähän.” Elias-koulun tunnelmallista joulujuhlaa vietettiin Agricolan kirkossa 21.12. Pienet ensiluokkalaiset [...]

Kuoleman täyteistä elämää

Kuolemantäyteistä elämää

12. luokka näyttämöllä Marraskuun hämärissä saatiin Elias-koulun salissa nähdä taas kerran mainio 12-luokkalaisten voiman- ja taidonnäyte. Heikki Itäsen komedia Kuolemantäyteistä [...]

Tervetuloa syksy!

Tänä syksynä Elias-koulussa alkaa kolmaskymmenes kouluvuosi. Ensimmäiset oppilaat aloittivat Puistokadun puuhuvilassa kouluvuotensa elokuussa 1982. Satoja nuoria on lähtenyt maailmalle Elias-koulusta [...]

juhla2011

Kevätjuhla 2011

Vuosirehtori Himmi Raition puhe ylioppilaille kevätjuhlassa 4.6.2011 Hyvät ylioppilaat, ylioppilaiden vanhemmat ja hyvä Elias-koulun väki Alpo Noposen runoa mukaillen ”olen [...]

11eukkar3

Buddha, Nietzche ja eurytmia

11. luokan eurytmian päättötyö 2011 Siirtymiset vaativat suuria tekoja, tämä fraasi kuvaa viikkoa 14 paremmin kuin hyvin muotoiltu ja monisanainen [...]