Paikan kertomaa

– historian ja kirjallisuuden yhteisprojekti 2009–2010 Lukuvuoden 2008–2009 aikana toteutimme silloisella yhdennellätoista luokalla historian ja kirjallisuuden yhteisprojektin. Projektin kuluessa oppilaat [...]

11. luokan Parsifal-teema

”On tultava vahvemmaksi kuin viettelykset” Parsifal kuuluu steinerkoulujen 11. luokan aiheistoon. Elias-koulun opetussuunnitelman mukaan ”tavoitteena on, että opiskelija löytää kirjallisuudesta [...]

12-vuotinen steinerkoulu

Steinerkouluissa on käytössä steinerpedagogisesti painotettu opetussuunnitelma, joka sisällöllisesti noudattaa valtakunnallisia perusasteen ja lukion opetussuunnitelman perusteita. Steinerkouluille on tyypillistä luokkamuotoinen opetus, [...]

Eurytmia eri luokkatasoilla

Eräs eurytmiaopetuksen erityispiirteitä on se, että sitä opetetaan lähes läpi koko kouluajan. Harvoin tullaan ajatelleeksi, miten ainutlaatuista on se, että [...]

Terveisiä ekaluokasta

1. ja 2. luokilla pulpetit ovat vaihtuneet penkkeihin. 120 cm pitkä penkki toimii niin työtasona kuin istuinalusenakin. Luokassa on ihana [...]

Musiikin opetuksesta 1. ja 2. luokalla

Lapsen olemuksen tunteminen sekä taiteellinen opetusmenetelmä ovat steinerkoulun musiikinopettajan pedagogiset työkalut. Näiden varaan hän rakentaa opetustapahtuman, luo tarvittavan ilmapiirin, joka [...]

Kemian opetuksesta

Steinerkoulun kemian opetus on oppia elämää varten. Steinerkoulussa kemian opetuksen tavoitteena on puhutella oppilaan kaikkia olemuspuolia. Oppilaat kohtaavat kemian ilmiot [...]

Käden taidot kuuluvat kaikille

Käsillään ihminen on aina pyrkinyt muuttamaan elinympäristöään ja luomaan ja kauneutta ympärilleen. Käsien taitavuuden kehittäminen on tahdonkasvatuksen ja kauneudentajun kehittämisen [...]

Kansansaduista nykyaikaan

Historia puhuu tarinoissa Varsinainen historian opetus alkaa viidennellä luokalla, mutta jo ensimmäisellä luokalla kerrotut kansansadut antavat oppilaille tuntumaa muinaisista ajoista. [...]

Miksi koulussa vietetään juhlia

Juhlat luovat rytmin Steinerkouluille tunnusomaista on rytmisyyden merkityksen ymmärtäminen ja vaaliminen. Arkipäivän ja juhlan vuorottelu luo rytmin. Voidaan sanoa, että [...]