Buddha, Nietzche ja eurytmia

11eukkar3

11. luokan eurytmian päättötyö 2011

Siirtymiset vaativat suuria tekoja, tämä fraasi kuvaa viikkoa 14 paremmin kuin hyvin muotoiltu ja monisanainen raportti ja se kuvaa viikkoa myös monella eri tavalla. Viikko oli minun osaltani niin täynnä yllätyksiä, että voin vailla pateettisuutta tai tekopyhyyttä kutsua sitä seikkailuksi.

Kyseisellä viikolla me, Elias-koulun 11. luokka, esitimme eurytmian päättötyömme Kutsu reunalta, ja nyt, seuraavana maanantaina, uskallan todeta esityksemme olleen suksee. Mutta tätä pistettä ei saavutettu ilman työtä. Itse asiassa minusta tuntuu, että onnistumiseemme vaikutti jokin muukin kuin pelkkä harjoittelu. Aivan kuin jokin suurempi voima olisi ollut puolellamme – mutta enhän minä sellaisiin voimiin usko.

Esitysviikkomme oli täysin eurytmialle varattu, maanantaista torstaiaamuun vain harjoittelua ja hiomista. Tässä ajassa ehtii saada jo hyvässä vaiheessa olevan esityksen valmiiksi leikiten, paitsi että minä olin maanantain ja tiistain jumissa Lontoossa. No, eihän yhden oppilaan poissaolo voi koko projektia hidastaa, mutta kun minä satuin olemaan toisessa pääroolissa ja lisäksi vielä tärkeässä osassa ”käsikirjoitus- ja toteutusryhmässämme”.

Kun keskiviikkona saavuin koululle, oli esitys suureksi helpotuksekseni edennyt, ja minun tuli vain kiriä muut kiinni. Päivä olikin alusta loppuun todella intensiivistä työskentelyä, ja torstaihin mennessä olimme valmiita.

Esityksen valmistuminen kaikista takaiskuista huolimatta oli tosi hienoa, mutta vielä hienompaa oli kuunnella katsojien eri tulkintoja päättötyömme tarinasta. Esityksessämme oli perinteistä eurytmiaa ja lisäksi hyödynsimme muita liikeilmaisun keinoja paljon, mukana oli mm. sanatonta näyttelemistä ja tanssinomaista liikettä.

Poikkeuksellisin – ja mielestäni merkittävin – esityksemme piirteistä ei piillyt missään konkreettisessa asiassa vaan tarinassa, tai oikeastaan tarinan puuttumisessa. Emme halunneet tehdä tarinasta yksiselitteistä vaan antaa yleisölle vain johtolangan, jotta he voisivat itse päätellä, mistä tarinassamme on kyse. Ja katsojat näkivät tarinassamme skitsofreniaa, nuoruuden angstia ja huumeriippuvuutta.

Avoimeen tarinaan tosin päädyttiin mutkien kautta. Aivan ensimmäinen suunnitelmamme oli tehdä oma tulkintamme Tove Janssonin Taikatalvesta, tämä vaihtui pian kertomukseksi huumeriippuvaisesta nuoresta, mutta hylkäsimme ne pian, ja uutta ratkaisua mietittiin pitkään. Sitten päätimme, että tehdään esitys ilman verbaalista kerrontaa, ja tämä idea lopulta jalostui valmiiksi työksi, jossa selkeää, yksiselitteistä tarinaa ei ollut. Prosessina työ oli perin mielenkiintoinen.

Nyt esitysten jälkeen oloni on helpottunut, vaikkakin samaan aikaan haikea. Tieto eurytmian päättymisestä hämmentää, en osaa kunnolla kuvailla tätä jälkitunnetta. Ainakin olen tyytyväinen työmme tulokseen ja me kaikki siihen osallistuneet olemme yhden suuren kokemuksen rikkaampia.

Otto Männistö

Kevätjuhla 2017

Ylioppilas Wilhelmina Forsbergin puhe kevätjuhlassa 3.6.2017 Arvoisa rehtori, opettajat, juhlavieraat ja erityisesti me uunituoreet ylioppilaat. On aika uskomatonta, että olemme nyt [...]

Itsenäisyyspäivän puhe

12. luokan oppilaan Shabnam Momenin puhe itsenäisyyspäivän juhlassa 4.12.2015 Hyvät kuulijat, Uskon, että Suomen itsenäisyyspäivä on tärkeä monille suomalaisille ja [...]

purjehdus2015

Purjehduksen koulumestaruuskisa

Kilpailupäivänä tavattiin HSS Sailing Centerissä aamulla vähän kahdeksan jälkeen. Suomen purjehdus ja veneilyn Lasten ja nuorten toiminnan koordinaattori Mika Hollo [...]

yo2014

Kevätjuhla 2014

Ylioppilas Verne Nizovskyn puhe kevätjuhlassa 31.5.2014 Jotta kykenisin selittämään tämänhetkistä olotilaani, on minun palattava ajassa taaksepäin. Tarkalleen ottaen neljä vuotta. [...]

puhe010613

Kevätjuhla 2013

Ylioppilas Otto Männistön puhe kevätjuhlassa 1.6.2013 Kiitos kaikille teille juhlavieraille, jotka olette pääseet tänään paikalle juhlistamaan tämän lukuvuoden päätöstä. Samalla [...]

8lknaytelma

West Side Romeo & Julia

Kahdeksannen luokan näytelmä West Side Romeo & Julia on tehty improvisaatioharjoitusten ja koko luokan yhteisen panoksen voimin, mitään valmista käsikirjoitusta [...]

rautasampomadrid

Rautasammon leirikoulu Madridissa

– jättikatkarapuja ja paellaa Voiko kaksitoista pienryhmäläistä nuorta järjestää lähes omin avuin luokkaretken Espanjaan? Voi. Tarvitaan vain päättäväisyyttä, kekseliäisyyttä, keksienmyyntiä [...]

yo3

Kevätjuhla 2012

Vuosirehtori Hellevi Aurtovan puhe ylioppilaille Hyvät ylioppilaat Me kaikki täällä salissa onnittelemme teitä sydämestämme ja iloitsemme kanssanne yhden tärkeän etapin [...]

kuvis1

Viides luokka näkyy ja kuuluu

Aloitin tämän luokan kanssa viidennen syksystä, ja melko pian aloimme tehdä näytelmää. Näytelmän aiheen valintaan vaikutti luokan suuri poikakatras, ja [...]

joulu3

Joulujuhla 2011

”Jouluna jumala syntyi, paras poika pakkasella hevon heinähuonesehen, sorajouhen soimen päähän.” Elias-koulun tunnelmallista joulujuhlaa vietettiin Agricolan kirkossa 21.12. Pienet ensiluokkalaiset [...]

Kuoleman täyteistä elämää

Kuolemantäyteistä elämää

12. luokka näyttämöllä Marraskuun hämärissä saatiin Elias-koulun salissa nähdä taas kerran mainio 12-luokkalaisten voiman- ja taidonnäyte. Heikki Itäsen komedia Kuolemantäyteistä [...]

Tervetuloa syksy!

Tänä syksynä Elias-koulussa alkaa kolmaskymmenes kouluvuosi. Ensimmäiset oppilaat aloittivat Puistokadun puuhuvilassa kouluvuotensa elokuussa 1982. Satoja nuoria on lähtenyt maailmalle Elias-koulusta [...]

juhla2011

Kevätjuhla 2011

Vuosirehtori Himmi Raition puhe ylioppilaille kevätjuhlassa 4.6.2011 Hyvät ylioppilaat, ylioppilaiden vanhemmat ja hyvä Elias-koulun väki Alpo Noposen runoa mukaillen ”olen [...]

11eukkar3

Buddha, Nietzche ja eurytmia

11. luokan eurytmian päättötyö 2011 Siirtymiset vaativat suuria tekoja, tämä fraasi kuvaa viikkoa 14 paremmin kuin hyvin muotoiltu ja monisanainen [...]